T'interessa

Portals

Novetats

Ves enrere PUBLICADA NOVA LLEI DE CONTRACTES

PUBLICADA NOVA LLEI DE CONTRACTES

 

 

 

En el BOE número 272 de 9 de novembre de 2017 s'ha publicat la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es traslladen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.


 

Segons la Disposició final setzena de la mateixa, la Llei entrarà en vigor als quatre mesos de la seua publicació, per tant, el 9 de març de 2018. No obstant això, la lletra a) de l'apartat 4 de l'article 159 i la lletra d) de l'apartat 2 de l'article 32, ho faran als deu mesos de l'esmentada publicació; i els articles 328 a 334, així com la disposició final desena, que modifica la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'Impost sobre el Valor Afegit, ho faran l'endemà de la publicació de la Llei. El tercer paràgraf de l'apartat 1 de l'article 150 entrarà en vigor en el moment en què ho faça la disposició reglamentària a què es referix el mateix.

 

Especial atenció cal prestar a la Disposició transitòria primera, referida als expedients iniciats i contractes adjudicats amb anterioritat a l'entrada en vigor de la Llei:


 

"1. Els expedients de contractació iniciats abans de l'entrada en vigor d'esta llei es regiran per la normativa anterior. A estos efectes s'entendrà que els expedients de contractació han sigut iniciats si s'ha publicat la corresponent convocatòria del procediment d'adjudicació del contracte. En el cas de procediments negociats sense publicitat, per a determinar el moment d'iniciació es prendrà en compte la data d'aprovació dels plecs.

2. Els contractes administratius adjudicats amb anterioritat a l'entrada en vigor de la present Llei es regiran, quant als seus efectes, compliment i extinció, inclosa la seua modificació, duració i règim de pròrrogues, per la normativa anterior.

3. La present Llei serà aplicable als acords de rescat i als encàrrecs que es realitzen després de la seua entrada en vigor. Haurà d'entendre's que un encàrrec s'ha realitzat quan haja sigut objecte de la corresponent formalització documental.

4. Les revisions d'ofici i els procediments de recurs iniciats a l'empara dels articles 34 i 40, respectivament, del text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat Mitjançant Un Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, seguiran tramitant-se fins a la seua resolució d'acord amb el mateix.

En els expedients de contractació iniciats abans de l'entrada en vigor d'esta Llei podrà interposar-se el recurs previst en l'article 44 contra actes susceptibles de ser recorreguts en esta via, sempre que s'hagen dictat després de la seua entrada en vigor.

5. Els contractes basats en acords marc o en sistemes dinàmics d'adquisició es regiran per la normativa aplicable a estos.

6. Els plecs de clàusules administratives generals que a l'entrada en vigor de la present Llei ja es trobaren aprovats per les comunitats autònomes, disposaran d'un termini de sis mesos per a la seua adaptació al que preveu l'apartat 2 de l'article 121."

 

 

També especial atenció mereixen les Disposicions addicionals segona i tercera que contenen normes específiques de contractació pública en les entitats locals.

 

Disposició addicional segona. Competències en matèria de contractació en les entitats locals.

 

"“1. Corresponen als alcaldes i als presidents de les entitats locals les competències com a òrgan de contractació respecte dels contractes d'obres, de subministrament, de servicis, els contractes de concessió d'obres, els contractes de concessió de servicis i els contractes administratius especials, quan el seu valor estimat no supere el 10 per cent dels recursos ordinaris del Pressupost ni, en tot cas, la quantia de sis milions d'euros, inclosos els de caràcter plurianual quan la seua duració no siga superior a quatre anys, eventuals pròrrogues incloses sempre que l'import acumulat de totes les seues anualitats no supere ni el percentatge indicat, referit als recursos ordinaris del Pressupost del primer exercici, ni la quantia assenyalada.

2. Corresponen al Ple les competències com a òrgan de contractació respecte dels contractes mencionats en l'apartat anterior que celebre l'Entitat Local, quan pel seu valor o duració no corresponguen a l'alcalde o president de l'Entitat Local, conforme a l'apartat anterior. Així mateix, correspon al Ple l'aprovació dels plecs de clàusules administratives generals als que es referix l'article 121 d'esta Llei.

3. En els municipis de població inferior a 5.000 habitants és igualment competència del Ple autoritzar la redacció i licitació de projectes independents relatius a cada una de les parts d'una obra el període d'execució de la qual excedisca al d'un pressupost anual, sempre que estes siguen susceptibles d'utilització separada en el sentit de l'ús general o del servici, o puguen ser substancialment definides

4. En els municipis de gran població a què es referix l'article 121 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, les competències de l'òrgan de contractació que es descriuen en els apartats anteriors s'exerciran per la Junta de Govern Local, siga quin siga l'import del contracte o la duració d'este, sent el Ple el competent per a aprovar els plecs de clàusules administratives generals.

5. En les entitats locals serà potestativa la constitució de Juntes de Contractació que actuaran com òrgans de contractació en els contractes d'obres que tinguen per objecte treballs de reparació simple, de conservació i de manteniment, en els contractes de subministrament que es referisquen a béns consumibles o de fàcil deteriorament per l'ús, i en els contractes de servicis quan el seu valor estimat no supere el 10 per cent dels recursos ordinaris de l'Entitat, o quan superen este import les accions estiguen previstes en el pressupost de l'exercici a què corresponga i es realitzen d'acord amb el que disposa les bases d'execució d'este.

Correspon al Ple acordar la constitució de les juntes de contractació i determinar-ne la composició, i necessàriament ha de formar part d'estes el secretari o el titular de l'òrgan que tinga atribuïda la funció d'assessorament jurídic de la corporació, i l'interventor d'esta. Els límits quantitatius, que podran ser inferiors als assenyalats en el paràgraf anterior, o els referents a les característiques dels contractes en què intervindrà la Junta de Contractació com a òrgan de contractació, es determinaran, en els municipis de gran població per la Junta de Govern Local i en les restants entitats locals, pel Ple, a proposta de l'alcalde o del president quan siga, l'òrgan que tinga atribuïda la competència sobre els dits contractes, d'acord amb l'apartat 2.

En els casos d'actuació de les juntes de contractació es prescindirà de la intervenció de la mesa de contractació.

6. En els municipis de població inferior a 5.000 habitants, les competències en matèria de contractació podran ser exercides pels òrgans que, amb caràcter de centrals de contractació, es constituïsquen en la forma que preveu l'article 228 de la present Llei, per mitjà d'acords a este efecte. Així mateix podran concertar-se convenis en virtut dels quals s'encomane la gestió del procediment de contractació a les diputacions provincials o a les comunitats autònomes de caràcter uniprovincial.

7. La Mesa de contractació estarà presidida per un membre de la corporació o un funcionari d'aquesta, i formaran part d'ella, com a vocals, el secretari o, si és el cas, el titular de l'òrgan que tinga atribuïda la funció d'assessorament jurídic, i l'Interventor, o, si és el cas, el titular de l'òrgan que tinga atribuïdes la funció de control economicopressupostari, així com aquells altres que es designen per l'òrgan de contractació entre el personal funcionari de carrera o personal laboral al servici de la corporació, o membres electes d'aquesta, sense que el seu número, en total, siga inferior a tres. Els membres electes que, si és el cas, formen part de la Mesa de contractació no podran suposar més d'un terç del total de membres de la mateixa. Actuarà com a secretari un funcionari de la corporació.

En les entitats locals municipals, mancomunitats i consorcis locals, podran integrar-se en la Taula personal al servici de les corresponents diputacions provincials o comunitats autònomes uniprovincials. En cap cas podrà formar part de les Meses de contractació ni emetre informes de valoració de les ofertes, personal eventual. Podrà formar part de la Taula personal funcionari interí únicament quan no existisquen funcionaris de carrera prou qualificats i així s'acredite en l'expedient. La composició de la Taula es publicarà en el perfil de contractant de l'òrgan de contractació corresponent. Es podran constituir Meses de contractació permanents.

8. El comité d'experts a què es referix la lletra a) de l'apartat 2 de l'article 146 de la present Llei, per a la valoració dels criteris que depenguen d'un juí de valor, podrà estar integrat en les entitats locals per qualsevol personal funcionari de carrera o laboral fix amb qualificació apropiada que no haja participat en la redacció de la documentació tècnica del contracte que es tracte. En tot cas, entre este personal haurà de formar part un tècnic jurista especialitzat en contractació pública.

9. En les entitats locals correspon als alcaldes i als presidents de les entitats locals la competència per a la celebració dels contractes privats, així com

l'adjudicació de concessions sobre els béns de les mateixes i l'adquisició de béns immobles i drets subjectes a la legislació patrimonial quan el pressupost base de licitació, en els termes definits en l'article 100.1, no supere el 10 per cent dels recursos ordinaris del Pressupost ni l'import de tres milions d'euros, així com l'alienació del patrimoni quan el seu valor no supere el percentatge ni la quantia indicats.

10. Correspon al Ple la competència per a subscriure contractes privats, l'adjudicació de concessions sobre els béns de la corporació i l'adquisició de béns immobles i drets subjectes a la legislació patrimonial així com l'alienació del patrimoni quan no estiguen atribuïdes a l'alcalde o al president, i dels béns declarats de valor històric o artístic siga quin siga el seu valor.

11. En els municipis de gran població a què es referix l'article 121 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local, les competències que es descriuen en els apartats anteriors s'exerciran per la Junta de Govern Local, siga quin siga l'import del contracte o la duració d'este.

12. Les referències a les diputacions provincials contingudes en esta Llei també s'entendran efectuades als ens locals supramunicipals previstos en els corresponents Estatuts d'Autonomia amb competències en matèria d'assistència i de cooperació als municipis, i de prestació de servicis públics locals."

 

 

Disposició addicional tercera. Normes específiques de contractació pública en les entitats locals.

 

"“1. Les Administracions Públiques locals aplicaran les regles contingudes en esta Llei, amb les especialitats que s'arrepleguen en la disposició addicional anterior i en la present.

2. Es podran tramitar anticipadament els contractes l'execució dels quals material haja de començar en l'exercici següent o aquells el finançament dels quals depenga d'un préstec, un crèdit o una subvenció sol·licitada a una altra entitat pública o privada, sotmetent l'adjudicació a la condició suspensiva de l'efectiva consolidació dels recursos que han de finançar el contracte corresponent.

3. Els actes de fiscalització s'exercixen per l'òrgan Interventor de l'Entitat local. Esta fiscalització recaurà també sobre la valoració que s'incorpore a l'expedient de contractació sobre les repercussions de cada nou contracte, excepte els contractes menors, en el compliment per l'Entitat local dels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera que exigix l'article 7.3 de la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera. L'òrgan interventor assistirà a la recepció material de tots els contractes, excepte els contractes menors, en exercici de la funció de fiscalització material de les inversions que exigix l'article 214.2.d) Del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals. Podrà estar assistit en la recepció per un tècnic especialitzat en l'objecte del contracte, que haurà de ser diferent del director d'obra i del responsable del contracte. Els servicis d'assistència de les diputacions provincials assistiran als xicotets Municipis a estos efectes i els altres previstos en la Llei.

4. En els contractes celebrats en els municipis de menys de 5.000 habitants, l'aprovació de la despesa podrà ser substituïda per una certificació d'existència de crèdit que s'expedirà pel secretari Interventor o, si és el cas, per l'Interventor de la corporació.

5. En els contractes de concessió d'obres i de servicis, l'expedient acreditatiu de la conveniència i oportunitat de la mesura que exigix l'article 86.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, amb el contingut reglamentàriament determinat, es tramitarà conjuntament amb l'estudi de viabilitat regulat en esta Llei.

6. Seran aplicables als contractes d'obres les normes sobre supervisió de projectes que establix l'article 235. La supervisió podran efectuar-la les oficines o unitats competents de la mateixa entitat contractant o, en el cas de municipis que no en tinguen, les de la diputació provincial corresponent o Administració autonòmica uniprovincial. En l'acord d'aprovació dels projectes s'arreplegarà expressament la referència a la supervisió favorable d'aquest.

7. En els municipis de població inferior a 5.000 habitants, en els contractes d'obres el finançament dels quals excedisca d'un pressupost anual, podran redactar-se projectes independents relatius a cada una de les parts de l'obra, sempre que estes siguen susceptibles d'utilització separada en el sentit de l'ús general o del servici, o puguen ser substancialment definides. L'execució de cada un dels projectes podrà ser objecte d'un contracte diferent, sense perjuí de l'aplicació dels articles 99 i 101.

8. Els informes que la Llei assigna als servicis jurídics s'evacuaran pel secretari. Serà també preceptiu l'informe jurídic del secretari en l'aprovació d'expedients de contractació, modificació de contractes, revisió de preus, pròrrogues, manteniment de l'equilibri econòmic, interpretació i resolució dels contractes.

Correspondrà també al secretari la coordinació de les obligacions de publicitat i informació que s'establixen en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern. D'acord amb el que disposa la lletra e) de la disposició addicional octava de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladores de les Bases del Règim Local, en els municipis acollits al règim regulat en el seu títol X, correspondrà al titular de l'assessoria jurídica l'emissió dels informes atribuïts al secretari en el present apartat. La coordinació de les obligacions de publicitat i informació avantdites correspondrà al titular de l'Òrgan de Suport a la Junta de Govern.

9. En els contractes que tinguen com a objecte l'adquisició de béns immobles, l'import de l'adquisició podrà ser objecte d'un ajornament de fins a quatre anys, amb subjecció als tràmits previstos en la normativa reguladora de les hisendes locals per als compromisos de despeses futures. Este ajornament també podrà ser utilitzat per a l'adquisició de títols representatius de la titularitat del capital d'entitats que formen

part del sector públic de l'Entitat local per a la seua reestructuració.

10. Les entitats locals, sense perjuí de la possibilitat d'adherir-se al sistema estatal de contractació centralitzada i a les centrals de contractació de les comunitats autònomes i d'altres entitats locals, tal com preveu l'apartat 3 de l'article 228, podran adherir-se també a les centrals de contractació que creuen d'acord amb esta Llei les associacions d'entitats locals a què es referix la disposició addicional quinta de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, així com a les creades per l'Administració General de l'Estat.

11. Els Municipis de població inferior a 20.000 habitants podran licitar contractes no subjectes a regulació harmonitzada de concessió de servicis que es referisquen a la gestió de dos o més servicis públics diferents sempre que l'anualitat mitjana del contracte no supere els 200.000 euros, i l'òrgan de contractació justifique en l'expedient de contractació esta decisió basant-se en la necessitat objectiva de procedir a la gestió unificada dels dits servicis. En tot cas, el plec de clàusules administratives particulars precisarà l'àmbit funcional i territorial del contracte de concessió de servicis."