La DPD: Normativa i funcions - Delegación de Protección de Datos GVA
Presentació
Benvinguts a l'espai de la Delegació de Protecció de Dades.
La figura del delegat o delegada de Protecció de Dades naix amb el Reglament (UE) 2016/679 (d'ara en avant, RGPD) i és obligatòria en les administracions públiques.
En 2018 es va crear per decret la Delegació de Protecció de Dades de la Generalitat, sent única per a totes les conselleries i entitats del sector públic instrumental d'aquesta administració, així como les seus subdelegacions.
Encara que la Delegació està adscrita a la Sotssecretaria de la Conselleria de Presidència, el delegat o delegada compta amb autonomia en l'exercici de les seues funcions, entre les quals destaquem les següents:
- Informar i assessorar els responsables i empleats públics de la Generalitat sobre les obligacions que imposa la normativa de protecció de dades.
- Supervisar que es complisca aquesta normativa.
- Assessorar respecte de les avaluacions d'impacte de dades de caràcter personal.
- Cooperar amb l'autoritat de control, l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.
- Actuar com a punt de contacte amb les persones interessades pel que respecta a totes les qüestions relatives al tractament de les seues dades personals i a l'exercici dels seus drets.
Les dades de contacte de la Delegació de Protecció de Dades per als ciutadans són les següents:
- Passeig de l'Albereda, 16. 46010 València
- Correu electrònic: dpd@gva.es
En l'apartat INFORMACIÓ GENERAL posem a la vostra disposició una breu explicació sobre les principals qüestions en matèria de protecció de dades. Podeu trobar informació més concreta en els apartats DE “GUIES” I “EXERCICI DE DRETS I RECLAMACIONS”. Així mateix, les pàgines web de les autoritats de control i entitats de referència en matèria de protecció de dades us poden proporcionar informació de qualitat i amb un alt grau de detall.
Normativa
INFORMACIÓ GENERAL
Normativa general:
- Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques quant al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'estes dades i por el qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament General de Protecció de Dades o RGPD).
- Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
- Llei orgànica 7/2021, de 26 de maig, de protecció de dades personals tractats per a fins de prevenció, detecció, investigació i enjudiciament d'infraccions penals i d'execució de sanciones penals.
- Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència enfront de la violència.
- Decret 112/2023, de 25 de juliol, del Consell, por el qual s'establix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat.
- Decret 10/2024, de 12 d'abril, del president de la Generalitat, pel qual es determina el nivell administratiu de la Presidència de la Generalitat
- Decret 130/2012, de 24 d'agost, del Consell, por el qual s'establix l'organització de la seguretat de la informació de la Generalitat.
- Orde 19/2013 sobre normes sobre ús segur de mitjans tecnològics en l'Administració de la Generalitat.
Normativa sanitat:
Normativa educació:
Estructura i funcions
El Decret 2/2025, de 12 de març, de la Presidència de la Generalitat, pel qual es determina el nivell administratiu de la Presidència de la Generalitat, assigna a la persona titular de la Delegació de Protecció de Dades les atribucions següents:
FUNCIONS DEL DELEGAT/A de PROTECCIÓ DE DADES DE LA GENERALITAT
-
Informar i assessorar les persones responsables o encarregades del tractament en l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental, i al personal que duga a terme tractaments de dades, de les obligacions que els incumbixen en relació amb la normativa de protecció de dades personals.
-
Supervisar el compliment del qual es preveu en la normativa de protecció de dades i les polítiques de l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental en esta matèria i l'assignació de responsabilitats
-
Inspeccionar els procediments relacionats amb la protecció de dades de caràcter personal
-
Proporcionar l'assessorament necessari en relació amb les avaluacions d'impacte en la protecció de dades i supervisar la seua aplicació de conformitat amb l'article 35 del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques quant al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'estes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE general de protecció de dades (d'ara en avant, RGPD).
-
Cooperar amb l'autoritat de control
-
Actuar com a punt de contacte de l'autoritat de control en qüestions relacionades amb els tractaments, incloent-hi la consulta prèvia a què es referix l'article 36 del RGPD
-
Actuar com a punt de contacte amb les persones interessades pel que respecta a totes les qüestions relatives al tractament de les seues dades personals i a l'exercici dels seus drets
-
Atendre les reclamacions en matèria de protecció de dades efectuades directament per les persones interessades o remeses per l'autoritat de control d'acord amb el que s'establix en l'article 37 de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
-
Realitzar consultes a l'autoritat de control, si és el cas, sobre qualsevol altre assumpte.
-
Emetre recomanacions a les persones responsables o encarregades del tractament en matèria de protecció de dades.
-
Assegurar que les violacions de la seguretat de les dades siguen notificades a les autoritats, en coordinació amb les persones responsables en matèria de seguretat de la informació
-
Elaborar un informe anual de les activitats realitzades i les seues conclusions
-
Conscienciar i formar el personal que participa en les operacions de tractament
-
Qualssevol altres funcions que li atribuïsca la normativa en matèria de protecció de dades
Per al compliment, el desenrotllament i l'execució de les seues funcions, el delegat o delegada de Protecció de Dades de la Generalitat comptarà amb cinc subdelegacions de protecció de dades adjuntes:
-
Subdelegació de Protecció de Dades de l'Administració de la Generalitat.
-
Subdelegació de Protecció de Dades del sector públic instrumental.
-
Subdelegació de Protecció de Dades del sector sanitari.
-
Subdelegació de Protecció de Dades del sector educatiu.
-
Subdelegació de Protecció de Dades de servicis socials i igualtat.
A els/les subdelegats/as els correspon en el seu respectiu àmbit d'actuació, entre altres, les funcions següents:
FUNCIONS DE ELS/ DE LES SUBDELEGATS/AS DE PROTECCIÓ DE DADES
-
Demanar informació i identificar les activitats de tractament de dades en col·laboració amb els responsables o els encarregats del tractament
-
Analitzar i comprovar la conformitat amb la normativa de les activitats de tractament
-
Assessorar i supervisar, entre altres, en les àrees següents:
-
Compliment de principis relatius al tractament.
-
Identificació de les bases jurídiques dels tractaments.
-
Valoració de compatibilitat de finalitats diferents de les que van originar la recollida inicial de les dades.
-
Proposta, en col·laboració amb les conselleries competents, d'impartició de programes de formació i sensibilització del personal en matèria de protecció de dades.
-
Disseny i implantació de mesures d'informació a les persones afectades pels tractaments de dades.
-
Establiment de mecanismes de recepció i gestió de les sol·licituds d'exercici de drets per part de les persones interessades
-
Valoració de les sol·licituds d'exercici de drets per part de les persones interessades
-
Identificació dels instruments de transferència internacional de dades adequades a les necessitats i les característiques de l'organització i de les raons que justifiquen la transferència.
-
Disseny i implantació de polítiques de protecció de dades
-
Auditoria de protecció de dades.
-
Anàlisi de risc dels tractaments realitzats.
-
Implantació de les mesures de protecció de dades des del disseny i protecció de dades per defecte adequades als riscos i la naturalesa dels tractaments.
-
Implantació de les mesures de seguretat adequades als riscos i la naturalesa dels tractaments.
-
Establiment de procediments de gestió de violacions de seguretat de les dades, inclosa l'avaluació del risc per als drets i llibertats de les persones afectades i els procediments de notificació a les autoritats de supervisió i a les persones afectades
-
Determinació de la necessitat de realització d'avaluacions d'impacte sobre la protecció de dades.
-
Realització d'avaluacions d'impacte sobre la protecció de dades
-
-
Qualsevol altra que li'ls encomane en relació amb les matèries que els són pròpies.
Atribucions
El delegat o la delegada de protecció de dades i les subdelegacions exerciran les seues funcions amb total independència, prestant l'atenció deguda als riscos associats a les operacions de tractament, tenint en compte la naturalesa, l'abast, el context i les finalitats del tractament.
Igualment, exerciran les seues funcions de manera coordinada amb els centres directius, els òrgans, les unitats i, en general, amb qualsevol agent de la Generalitat i del seu sector públic instrumental, competent en matèria de seguretat de la informació.