T'interessa

Novetats i notícies

Ves enrere L'IVCR+i aplica la realitat virtual i l'augmentada per a mantindre en el temps les exposicions temporals

L'IVCR+i aplica la realitat virtual i l'augmentada per a mantindre en el temps les exposicions temporals

  • L'escanejat i el modelatge 3D permeten nous camps d'investigació de les obres d'art

L'Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació (IVCR+i), dependent de la Vicepresidència Primera i Conselleria de Cultura i Esport, aplica noves tecnologies per a donar a conéixer el patrimoni cultural valencià gràcies al projecte ‘Desenvolupament i implementació de la realitat augmentada, la realitat virtual i la realitat mixta en la difusió del patrimoni cultural’, finançat per la Unió Europea, Next Generation EU, amb el programa Investigo, Pla de recuperació, transformació i resiliència.
 
Este projecte ha generat dos visites virtuals a les exposicions temporals organitzades pel Museu de Belles Arts de València: 'De la foscor a la llum' i 'Ànima', que poden veure's en les pàgines Foscor i visita virtual.
 

L'ús de la realitat virtual permet ampliar de manera indefinida el marc temporal de les exposicions una vegada estes han finalitzat i l'accessibilitat a estes des de qualsevol lloc del món. 

A més, s'hi han afegit continguts audiovisuals que expliquen al visitant la filosofia i el contingut de l'exposició, així com un exemple de restauració d'una de les pintures exposades. 

Així mateix, l'escanejat i el modelatge 3D han servit com a ferramenta d'investigació d'obres que, per la naturalesa o la ubicació que tenen, no permeten que es modifiquen. Un exemple d'este estudi l'han donat els baixos relleus del sepulcre dels Boïl, en l'aquarterament de Santo Domingo de València, una obra anònima de mitjan segle XV col·locada de manera incorrecta en la ubicació actual en 1952.

L'ordre dels baixos relleus de l'obra està alterat i la naturalesa dels materials fa impossible separar-los de nou i reubicar-los de manera correcta, per la qual cosa, gràcies a l'escanejat 3D del sepulcre, s'han pogut ordenar correctament les escenes de manera virtual.

Els resultats d'este projecte busquen contribuir a modernitzar l'accés al patrimoni cultural valencià i a despertar l'interés i la curiositat de l'espectador cap a l'obra d'art més enllà del que simplement s'observa.

Les tecnologies de realitat virtual (RV) i realitat augmentada (RA) s'incorporen gradualment en diferents camps de la indústria, l'automoció o la medicina però, no obstant això, en l'àmbit de la conservació i difusió del patrimoni cultural comencen a implantar-se com a ferramentes de visualització i aprenentatge d'una manera molt més interactiva. 

L'aplicació d'estes tecnologies en museus i jaciments arqueològics permet conéixer informació relativa a objectes, realitzar visites virtuals o executar reconstruccions tridimensionals de ciutats o jaciments.