T'interessa

Novetats i notícies

Ves enrere Ximo Puig afirma que l’inici del canal d’accés suposa una “fita fonamental” per a la transformació ferroviària de València i l’impuls al corredor mediterrani

Ximo Puig afirma que l’inici del canal d’accés suposa una “fita fonamental” per a la transformació ferroviària de València i l’impuls al corredor mediterrani

  • El president subratlla que la infraestructura, amb una inversió superior als 440 milions d’euros, millorarà les connexions de la ciutat i reforçarà l’aposta que es fa per la mobilitat sostenible
  • Ximo Puig ha visitat la zona en la qual s’iniciaran els treballs per a la integració ferroviària de la ciutat de València, acompanyat de la ministra de Transports, Raquel Sánchez
  • El cap del Consell destaca que València, com a gran ciutat europea, “es mereixia aquest impuls, que ha tardat massa temps, però que ja és una realitat”

 

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha afirmat que l’inici del canal d’accés a València suposa una “fita fonamental” per a la transformació ferroviària de la ciutat i l’impuls d’una infraestructura estratègica per a la Comunitat Valenciana com el corredor mediterrani.

Ximo Puig ha visitat la zona en la qual s’iniciaran els treballs per a la integració ferroviària de la ciutat de València, acompanyat de la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez; la delegada del Govern a la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, i l’alcalde de València, Joan Ribó.

El president ha subratllat que “totes les grans ciutats d’Europa tenen fites fonamentals” i València, com a gran ciutat europea, “es mereixia aquest impuls, que ha tardat massa temps, però que ja és una realitat”.

El responsable del Consell ha agraït, en aquest sentit, el compromís mostrat pel Govern central per a satisfer una reivindicació plantejada des de fa dècades, i ha subratllat que “aquesta inversió de quasi 500 milions d’euros facilitarà una transformació enorme de la ciutat”, a més de reforçar l’aposta per la mobilitat sostenible.

Les obres comporten una inversió de més de 440 milions d’euros del Pla de recuperació, transformació i resiliència, a través dels fons de la Unió Europea Next Generation EU, i inclou la construcció d’un nou canal d’accés, l’ampliació i la remodelació de l’estació de València-Joaquín Sorolla i l’ampliació del seu aparcament.

Com ha indicat el president, és “fonamental” que la Comunitat Valenciana “estiga ben connectada” i, per a fer-ho, és prioritari agilitzar el corredor mediterrani. En aquest sentit, ha mostrat la seua satisfacció per les informacions facilitades pel Ministeri de Transports en el sentit que aquest any 2023 tots els trams pendents estaran en marxa.

Amb la signatura de replanteig de les obres del canal d’accés, que s’ha fet aquest mateix dilluns, s’inicien les primeres actuacions, que impliquen la realització de campanyes de topografia i sondejos complementaris, la gestió dels serveis afectats i el començament dels moviments de terres. Posteriorment, s’abordarà el desviament ferroviari de la línia d’alta velocitat per a executar les pantalles de l’estructura del canal d’accés.

Una vegada acabada la modificació dels serveis afectats, s’iniciarà el desviament ferroviari de la línia d’alta velocitat, amb la finalitat de disposar d’espai per a iniciar l’execució de les pantalles de l’estructura del canal d’accés. Així mateix, es començarà la remodelació de la urbanització de l’entorn de l’estació de València-Joaquín Sorolla per a ampliar l’edifici d’instal·lacions.

Característiques tècniques de les obres

D’acord amb la informació aportada pel Ministeri, les actuacions del nou canal d’accés a València es desenvoluparan per fases en cinc anys i es compatibilitzaran amb el trànsit ferroviari.

En concret, la fase tercera del nou canal preveu el soterrament de totes les vies d’accés a les estacions de València Nord i València-Joaquín Sorolla, prolongant en alguns casos els túnels del nuc sud. Les vies discorreran a un mateix nivell i es donarà continuïtat als túnels ja executats en el nuc sud, excepte la incorporació d’un salt de moltó que resoldrà l’encreuament de les vies amb origen o destinació Joaquín Sorolla.

S’hi inclou, a més, tant l’obra civil del soterrament del canal d’accés com el muntatge de via, l’electrificació i les instal·lacions ferroviàries, i es realitzaran, així mateix, treballs d’enorme complexitat tècnica, com el nou desviament del col·lector sud per un nou tram de dos quilòmetres de longitud.

Per a la transformació de l’estació de València-Joaquín Sorolla es preveu l’execució de noves andanes i la remodelació de les actuals per a adequar-les a la nova platja de vies definida en el projecte del canal d’accés, configurada per 10 vies d’amplària estàndard. També s’hi inclou la remodelació integral de l’edifici de viatgers amb un nou vestíbul elevat, així com la remodelació de la urbanització de l’entorn. També es preveu l’ampliació de l’aparcament de l’estació.

La posada en servei del canal d’accés requerirà, a més, la realització de cinc actuacions complementàries —en fase de redacció de projectes—, que s’aniran desenvolupant segons ho requerisca l’operació.

Es realitzaran així instal·lacions de protecció civil i seguretat dels túnels d’accés per a la posada en servei del túnel global d’accés a les estacions de València. A més, el desenvolupament dels projectes del canal d’accés i la remodelació de l’estació de València-Joaquín Sorolla fan necessari desmuntar el canviador d’ample actual —per als trens que transiten entre la xarxa convencional i la d’amplària estàndard— i la construcció d’un nou canviador en l’entorn del nuc sud/Font de Sant Lluís.

També es desenvoluparan actuacions relacionades amb l’estacionament de suport per a trens en l’entorn de Font de Sant Lluís amb la instal·lació de tres vies noves d’amplària estàndard, que dotaran de més operativitat i capacitat l’estació de Joaquín Sorolla.

Així mateix, es preveu l’adequació dels túnels d’amplària convencional. Amb l’entrada en servei del nou canal d’accés, es començaran a utilitzar els túnels ja executats en el nuc sud, de la línia C3 de Rodalia, per la qual cosa es faran actuacions d’adequació a l’interior.

Finalment, també s’intervindrà en instal·lacions de control, comandament i senyalització, necessàries per a permetre l’explotació dels serveis ferroviaris amb les màximes garanties de fiabilitat i eficàcia.