T'interessa

Novetats i notícies

Ves enrere La Generalitat inicia les obres de connexió de la Via Xurra amb la Via Verda Ojos Negros que permetran finalitzar la ruta de vianants i ciclistes més extensa d’Espanya

La Generalitat inicia les obres de connexió de la Via Xurra amb la Via Verda Ojos Negros que permetran finalitzar la ruta de vianants i ciclistes més extensa d’Espanya

  • La Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat destinarà més de 2 milions d’euros a aquestes obres, que generaran un itinerari de vianants i ciclistes continu de 107 quilòmetres a la Comunitat
  • Aquesta actuació consta de dos trams: d’una banda, es prolonga la Via Verda Ojos Negros fins als voltants del nucli urbà de Sagunt; d’altra banda, es construeix un ramal de connexió amb la Via Xurra

 

La Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat ha iniciat les obres de connexió de la Via Xurra amb la Via Verda Ojos Negros, que generaran un itinerari de vianants i ciclistes continu de 107 quilòmetres a la Comunitat Valenciana des de València fins a El Toro, que, sumat al tram aragonés de la Via Verda Ojos Negros, uns 92 km, suposarà un itinerari continu de via verda que assolirà els 200 quilòmetres, el de més longitud de tot Espanya.

Segons ha destacat la secretària autonòmica d’Obres Públiques, Transport i Mobilitat, María Pérez, aquesta actuació, finançada per la Unió Europea - NextGenerationEU a través del Pla de recuperació, transformació i resiliència, compta amb un pressupost de 2,17 milions d’euros i consisteix a construir un nou tram de la Via Verda Ojos Negros fins a Sagunt, així com connectar-la, mitjançant un ramal entre Puçol i Sagunt, amb la Via Xurra.

En la presentació de les actuacions previstes per a enllaçar aquestes dues importants vies verdes, María Pérez ha explicat que “la Generalitat té entre els seus objectius primordials l’impuls a la mobilitat sostenible, tant per als desplaçaments quotidians com pel que fa al vessant d’oci i turisme, per això, des de la Conselleria treballem per una xarxa de vies de ciclovianants contínua, connexa i estesa, com ho és la Xarxa d’Itineraris no Motoritzats de la Comunitat Valenciana”.

Així, hi ha afegit que “amb la construcció d’aquest nou tram, que comprén els termes municipals d’Albalat dels Tarongers, Gilet, Sagunt i Puçol, la Conselleria connectarà dues potents vies verdes: la Ojos Negros, que procedeix de la província de Terol i discorre per la Comunitat des d’El Toro fins a Albalat dels Tarongers, i la Via Xurra, entre València i Puçol”.

La secretària autonòmica també ha assenyalat que “les vies verdes, itineraris de vianants i ciclistes superposats, en la major part dels casos, sobre antics traçats ferroviaris, són plataformes d’ús per a vianants i ciclistes pràcticament exclusiu, amb poc pendent, la qual cosa garanteix comoditat, accessibilitat i seguretat als seus usuaris i usuàries i fa valdre el patrimoni natural, rural i arquitectònic per on passen, de manera que, a més de potenciar la mobilitat sostenible, són molt atractives per al turisme, l’oci i l’esport”.

15,5 quilòmetres

Aquesta actuació consta de dos trams diferenciats, d’una banda, es prolonga la Via Verda Ojos Negros fins a la rodalia del nucli urbà de Sagunt; d’altra banda, es construeix un ramal de connexió amb la Via Xurra, superposat sobre la via pecuària del camí de Llíria, entre Sagunt i Puçol, de manera que totes dues vies verdes quedaran enllaçades. La longitud aproximada de l’actuació és de 15,5 quilòmetres.

El nou itinerari discorre pràcticament de forma total per camins ja existents o per les restes de l’antiga plataforma del ferrocarril de Sierra Menera, que pràcticament ha desaparegut a causa de l’ocupació per diverses infraestructures. De l’antiga plataforma únicament es conserven dos trams, un d’aproximadament 1.165 metres paral·lel a l’A-23 al terme municipal d’Albalat dels Tarongers, que inclou en el recorregut un túnel, i un altre al terme municipal de Sagunt, d’uns 1.300 metres.

L’itinerari projectat aprofita al màxim aquests trams romanents de l’antiga via minera. Únicament en tres trams de longitud reduïda es procedirà a l’obertura d’una nova plataforma.

Les obres consisteixen essencialment a adequar els camins existents per a aquest nou ús, reparant el paviment, millorant el drenatge i abalisant on siga necessari, a més de dotar de senyalització per a vianants i ciclistes tot el tram.

Nova passarel·la i adequació de l’antic túnel ferroviari

Les actuacions de més rellevància són la construcció d’una passarel·la sobre la carretera que uneix l’autovia V-23 amb Albalat dels Tarongers; l’adequació de l’antic túnel ferroviari, que es troba també en aquest terme municipal, i la recuperació d’un tram del traçat ferroviari original a Sagunt, al costat del qual se situarà una àrea de descans en la connexió que hi ha amb l’antic camí de Llíria.

Les obres s’han iniciat al terme municipal d’Albalat dels Tarongers, i avancen cap al sud-est. Els treballs inicials consisteixen a aclarir i desbrossar el traçat, per a prosseguir amb la resta dels treballs. També s’actuarà al túnel, per a adequar-lo i il·luminar-lo per a millorar la seguretat dels usuaris. De manera paral·lela, s’està fabricant en taller l’estructura metàl·lica, i d’ací a poc es començarà la construcció de la fonamentació.

Antics traçats ferroviaris

La Via Xurra, antiga línia del ferrocarril que unia València amb Aragó, va quedar desmantellada en 1985 i, després de més d’una dècada, va ser recuperada com a via de vianants i ciclistes per la Generalitat, en el tram entre València i Puçol. Actualment, amb els 15 quilòmetres de longitud que té, és l’itinerari d’accessibilitat no motoritzada de la comarca de l’Horta Nord, a més de tindre un gran potencial cicloturístic i d’oci saludable.

D’altra banda, des de la primavera de 2002, es troba en funcionament el traçat de la Via Verda Ojos Negros, que discorre per la Comunitat Valenciana en el tram comprés des de Barracas fins a Algímia d’Alfara. Aquest tram de via de ciclovianants va aprofitar en gran part l’antiga plataforma de la línia ferroviària minera de Sierra Menera, que discorria entre Ojos Negros (Terol) i Sagunt, i va ser executat per la Generalitat.

L’any 2018, la Conselleria va habilitar 8,5 km addicionals entre Algímia d’Alfara i Albalat dels Tarongers, la qual cosa suposa que, actualment, la longitud en servei de la via verda a la Comunitat Valenciana és de 76,7 quilòmetres.