« Ves enrere

Arcadi España presenta 'el pressupost més alt fins ara en obra pública i mobilitat' amb 591 milions d'euros, un 33 % més respecte a 2021

Arcadi España presenta 'el pressupost més alt fins ara en obra pública i mobilitat' amb 591 milions d'euros, un 33 % més respecte a 2021

  • El conseller ha destacat que, en els pressupostos de 2022, per cada euro destinat a infraestructures, es destinen 3,5 euros a mobilitat sostenible
  • A partir de gener, la integració tarifària permetrà incorporar Renfe Rodalia en el sistema de transport coordinat per l'ATMV i viatjar amb una targeta única en tots els mitjans de transport públic
  • El pressupost recull una partida de 70 milions d'euros destinada íntegrament a l'impuls de la mobilitat sostenible i les infraestructures a la província d'Alacant

El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, ha destacat en la presentació dels pressupostos del seu departament en les Corts que el conjunt dels programes que gestiona la Conselleria "ascendirà en 2022 a 591 milions d'euros, la qual cosa suposa un 33 % d'augment respecte a 2021".

En la seua compareixença, Arcadi España ha afirmat que és "el pressupost més alt fins ara en obra pública i mobilitat", i ha afegit que "és decisiu per a construir un model de creixement nou, basat en la digitalització i la innovació i en la lluita contra el canvi climàtic".

Segons el conseller, aquest creixement és tan important perquè "recull la injecció de fons del Mecanisme de recuperació i resiliència, MRR, que es reflecteix en un nou programa pressupostari específic i preveu l'arribada de fons estatals a partir del Projecte de pressupostos de l'Estat (PGE)".

També ha destacat que l'aportació de 300 milions d'euros de l'Estat, condicionada a l'aprovació dels PGE, es concretarà amb la signatura d'un conveni amb el Ministeri que especificarà les actuacions que es finançaran i les anualitats en què aquestes quantitats es podran invertir.

D'aquests 300 milions d'euros, ha ressenyat, 129 milions finançaran actuacions que ja tenen partides específiques dins dels pressupostos de la Generalitat per a 2022. També es recull una partida de 70 milions, que rebrà la Conselleria i es destinarà a l'impuls de la mobilitat sostenible i les infraestructures a la província d'Alacant. El pressupost restant es concretarà una vegada estiga el conveni amb el Ministeri.

Per la seua banda, els pressupostos del sector públic empresarial adscrit a la Conselleria ascendeixen a 541 milions d'euros, un 38 % més que en 2021. El pressupost destinat a inversió directa de la Conselleria i les transferències a altres agents, perquè facen despeses d'inversió, creix un 50 % i se situa en 351 milions d'euros.

"Pressupostos històrics per a una situació excepcional"

Per al conseller, "estem davant d'uns pressupostos històrics per a fer front a una situació excepcional, els més alts de la història d'aquesta conselleria, sense tindre en compte els d'Habitatge". Així, "des de 2015, el pressupost ha crescut més d'un 115 %, i més d'un 150 % en operacions d'inversió", ha assenyalat.

Quant a la distribució territorial, Arcadi España ha apuntat que les inversions i les transferències de capital "estan ajustades a les necessitats de cada província i al seu pes poblacional". D'aquesta manera, a la província d'Alacant correspon un 44 %, 170,5 milions d'euros, i el seu pes poblacional representa el 37,15 % del total; a la de Castelló, un 10,8 %, 41,7 milions, amb un pes de l'11,59 %, i a la de València, el 45,2 % del pressupost, 175,2 milions, i amb el 51,26 % de la població.

Urbanisme

L'àrea d'Urbanisme creix un 38 %, ha passat de 10,3 milions a 14,2 milions d'euros per a 2022. En aquest programa, el conseller ha subratllat que "es continua prioritzant el Pla Agilitza, que es consolidarà amb l'aplicació informàtica GUIA-T, i s'incrementen els recursos per a ajudes al planejament urbanístic i per a la promoció de la minimització d'impacte en habitatges en sòl no urbanitzable".

Quant a l'Agència Valenciana de Protecció del Territori, a la qual ja s'han adherit més de 180 municipis, "els 3 milions que preveuen els pressupostos per a 2022 recullen els fons imprescindibles per a començar a actuar i complir amb els seus objectius" ha indicat el conseller.

Ordenació del territori i paisatge

El Programa d'ordenació del territori i paisatge creix un 16 % i passa a 9,5 milions d'euros. Com ha resumit Arcadi España, es continua amb l'elaboració de plans d'acció territorial i "es preveu que la versió preliminar del PAT de les comarques centrals isca a informació pública i que s'inicie l'elaboració dels primers plans del sistema rural valencià: Alt Millars, Racó d'Ademús i Muntanya d'Alacant".

D'altra banda, s'ha licitat, i n'hi ha una proposta d'adjudicació, la redacció de l'Agenda urbana valenciana, pressupostada amb 78.000 euros. "Una vegada s'adjudique i se signe el contracte, començarem a redactar-la i serà sotmesa a informació pública", ha informat el titular de Territori.

L'Institut Cartogràfic Valencià experimenta un creixement d'un 6 % i compta amb un pressupost de 4,1 milions en 2022, la qual cosa permetrà, ha explicat el conseller, "tindre una posició de referència en el marc del desenvolupament i l'estudi cartogràfic, fotogramètric, geodèsic i topogràfic del nostre país".

Infraestructures públiques

El pressupost destinat a infraestructures públiques augmenta un 16 % i assoleix 199 milions d'euros. En aquest apartat, Arcadi España ha destacat el manteniment d'infraestructura de carreteres, que assoleix quasi els 100 milions d'euros, i ha explicat que enguany s'han adjudicat i s'han començat a executar els nous contractes pluriennals de conservació en les tres zones de la província de Castelló que han experimentat un creixement significatiu, de 27 milions a 31 milions per zona. Així mateix, s'han licitat els altres contractes de les províncies d'Alacant i de València.

A més, el conseller ha manifestat que "tenim en execució molt avançada obres tan importants com el nou pont de Torrent; la nova passarel·la sobre el llit del Túria, que donarà continuïtat a l'itinerari per a ciclistes i vianants entre l'Horta Sud i València, o el soterrament de vies a Burjassot".

En aquesta línia, en 2022 continuaran obres tan significatives com les rondes d'Algueña i el Pinós; es licitarà el desdoblament de la CV-32 al camí de la Gombalda; el condicionament de la CV-35 entre Titaguas i Aras de los Olmos, i l'adequació i la millora de la seguretat viària en un nou tram de la CV-865 entre Elx i Santa Pola. De la mateixa manera, es destinaran 3 milions d'euros a la millora de la capacitat de la CV-95, que permetrà millorar la seguretat viària i l'accessibilitat de la comarca del Baix Segura.

Mobilitat sostenible

En la seua intervenció, el titular d'Obres Públiques ha insistit que "any rere any hem anat incrementant l'esforç inversor en la mobilitat sostenible, de manera que, en els pressupostos de 2022, per cada euro destinat a infraestructures, destinem 3,5 euros a mobilitat sostenible".

Un any més, ha recalcat, "aquest programa engloba el volum de recursos més gran de la Conselleria, 237 milions d'euros", i comprén 1,2 milions d'euros destinats a la redacció de projectes per a la instal·lació de dos punts de càrrega ultraràpida en el TRAM de Castelló i l'execució d'obres de rehabilitació de l'estació d'autobusos de València, 641.000 euros.

El programa de fons MRR incideix sobre línies d'actuació tradicionals perquè una part d'aquests recursos es destinen a línies específiques, per exemple, la compra de 4 autobusos elèctrics intel·ligents, i a FGV (50,9 milions d'euros) i a l'ATMV (8,5 milions) per a inversions i digitalització.

En aquest apartat, el conseller ha anunciat que, "l'any que ve, implantarem de manera progressiva un servei de transport a demanda que donarà servei a totes les zones despoblades de la Comunitat Valenciana".

Juntament amb les línies per a finançar les operacions de capital d'FGV, ATMV i Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària, s'inclouen dues noves, una per a l'adaptació de taxis a persones de mobilitat reduïda (200.000 euros) i una altra per a una primera aportació de la Generalitat a les obres del canal d'accés a València (5 milions d'euros).

Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària i FGV

Els pressupostos per a l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària per a 2022 (1,2 milions d'euros) recullen les dotacions per a continuar amb la seua posada en marxa.

Quant a Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), el projecte de pressupostos xifra el total de despeses en 303 milions d'euros, als quals cal afegir 33 milions en variacions del fons de maniobra.

El conseller s'ha referit al fet que, en breu, s'adjudicarà la redacció dels projectes per a l'ampliació de les línies del tramvia del Metrovalencia amb la prolongació de la nova L10 amb la façana marítima; la nova línia 11, que connectarà l'L10 amb el Grau i Canyamelar, i la nova línia 12, que connectarà l'L10 amb l'Hospital La Fe de València.

A Alacant, Arcadi España ha apuntat que pròximament "disposarem el projecte bàsic de la connexió entre l'estació de Luceros i la de Renfe-ADIF, i continuarem amb el projecte de construcció". A València, en 2022, començaran les obres del canó per als vianants (amb una inversió d'uns 20 milions d'euros), que permetrà una connexió ràpida i fluida entre l'estació del carrer Alacant (línia 10) i l'estació de Xàtiva (línies 3, 5 i 9), per a millorar així la capacitat de la xarxa de Metrovalencia.

Autoritat de Transport Metropolità de València

Sobre l'Autoritat de Transport Metropolità de València, el conseller ha destacat que el pressupost ascendeix a 205 milions d'euros, "la qual cosa representa un increment del 49 % respecte a 2021, al qual s'afigen 9,5 milions dels fons MRR". En aquest sentit, hi ha afegit que "en 2021 s'han pres diverses mesures per a avançar en la integració tarifària, com el nou títol de coordinació Bo 10 MetroBus o el títol senzill QR, per a evitar l'ús de l'efectiu i millorar la velocitat comercial dels vehicles".

A més, ha assenyalat que, "a partir de gener de 2022, Renfe Rodalia s'integrarà en el sistema de transport coordinat per l'Autoritat, de manera que amb els títols de coordinació es podrà viatjar en aquesta mena de transport i atendre així una reivindicació social de molts anys".

'Ports, aeroports i costes'

El programa 'Ports, aeroports i costes' experimenta un creixement del 4,2 %, ja que passa de 27,9 milions d'euros en 2021 a 29,1 milions. Així, Arcadi España ha destacat les obres d'emergència que s'han acabat en els ports de Borriana, Dénia i Xàbia, així com les que estan a punt de concloure a Peníscola, Xàbia o Altea i les que conclouran en 2022 a Cullera i Calp.

A més, el conseller ha ressenyat una nova línia pressupostària per a estudis d'investigació de solucions de sostenibilitat i aplicacions innovadores per a aeroports i aeròdroms.

Aerocas

Quant a Aerocas, que gestiona l'aeroport de Castelló, el seu pressupost creix i arriba als 14,1 milions d'euros en 2022. Per al titular de Transport, a l'impuls que s'ha donat enguany amb l'ampliació de la fase II de la plataforma i la construcció d'un hangar per a l'activitat industrial, es prosseguirà l'any que ve amb 4,1 milions d'euros per a formigonar la plataforma industrial i la d'aviació general i el projecte del polígon de la zona d'activitats complementàries.

Per al conseller, "un pas imprescindible en aquesta direcció és l'aprovació del pla especial de la ZAC, que està redactat i esperem que se sotmeta a informació pública abans de la fi de l'any, de manera que es puga aprovar en el primer semestre de 2022, després de la qual cosa es podrà licitar el projecte d'urbanització".