Nota de prensa

Turisme impulsa un projecte pilot centrat en l'anàlisi de comportaments en competicions esportives

22/07/2021
Turisme impulsa un projecte pilot centrat en l"anàlisi de comportaments en competicions esportives

- És un projecte obert que desenvolupa Telefónica i proporciona informació per a la gestió integral de serveis relacionats amb el turisme impulsats per la Nucia
- Aquest sistema treballa en quatre àmbits: gestió de la qualitat mediambiental; residus; gestió del pàrquing de mobilitat reduïda i de vehicles elèctrics, i afluència de turistes



Turisme Comunitat Valenciana, en col·laboració amb Telefónica i l'Ajuntament de la Nucia, ha impulsat un projecte pilot per a la gestió de dades i sensorització en destinacions turístiques intel·ligents, amb l'objectiu d'iniciar el camí per a formar part de la xarxa nacional de destinacions turístiques intel·ligents.

Es tracta d'un projecte pilot de Telefónica, empresa adherida a la Xarxa de Destinacions Turístiques Intel·ligents de la Comunitat Valenciana (Xarxa DTI-CV) i coordinada des de l'Institut Valencià de Tecnologies Turístiques (Invat·tur).

Aquesta iniciativa té l'objectiu d'oferir a les empreses tecnològiques la possibilitat de testar-ne la tecnologia en destinacions turístiques que es troben en una fase avançada en termes de gestió en clau intel·ligent.

El director general de Turisme, Herick Campos, ha participat, junt amb l'alcalde de la Nucia, Bernabé Cano, i el gerent territorial de Telefónica a la Comunitat, José Manuel Plaza, en la presentació d'aquest projecte pilot que ha dissenyat l'Institut Valencià de Tecnologies Turístiques (Invat·tur) junt amb Telefónica, que s'ha encarregat de digitalitzar la destinació.

Herick Campos ha destacat que la Nucia "serà la primera destinació turística intel·ligent que base la seua estratègia en l'esport i col·locarà la Comunitat Valenciana com a referent en aquest enfocament", per la qual cosa ha assenyalat que aquest projecte pilot "contribuirà a predir comportaments davant de competicions esportives d'alt nivell en la ciutat esportiva a través del monitoratge de diversos paràmetres per a obtindre dades".

Per la seua banda, el gerent territorial de Telefónica a la Comunitat, José Manuel Plaza, ha explicat la tecnologia que s'utilitzarà per a assolir aquest objectiu. "La informació s'integrarà en una eina digital desenvolupada per Telefónica que processarà les dades que s'obtinguen dels sensors instal·lats al municipi i es completarà amb xifres obtingudes de bases de dades o fonts d'informació públiques, entre altres".

"Aquesta tecnologia optimitza la rapidesa de resposta dels serveis públics i millora la qualitat de vida dels ciutadans i els turistes", hi ha afegit.

El projecte pilot per a la gestió de dades i sensorització en destinacions turístiques intel·ligents està basat en la plataforma Thinking City de Telefónica, una plataforma horitzontal i oberta que proporciona totes les capacitats necessàries per a poder dur a terme una gestió integral dels diversos serveis que es desenvolupen des de l'Ajuntament de la Nucia i altres municipis, en especial dels serveis relacionats amb el turisme.

Objectius del projecte

Es tracta d'un sistema transversal que permet la integració de múltiples serveis intel·ligents ('smart') de diverses fonts de dades (sensors, bases de dades o fonts d'informació públiques). A més, està basat en la plataforma Thinking City de Telefónica i en l'eina de negocis intel·ligent ('dashboard') Urbo de Telefónica.

Cal destacar que compta amb certificació Powered by FIWARE, que compleix amb els estàndards que impulsa la Comissió Europea que estan garantits per la Fundació FIWARE. A més, compleix amb la norma UNE 178104 Ciutats Intel·ligents.

Aquest projecte té entre els objectius desenvolupar línies d'actuació en R+D+I adaptades a les necessitats del sector turístic i de cada territori; afavorir la col·laboració d'institucions públiques i privades; desenvolupar una intel·ligència de mercats útil per a la presa de decisions en l'àmbit de la gestió turística; facilitar l'anticipació de l'oferta turística valenciana a les tendències del mercat turístic, a més de generar i transferir coneixement a les empreses i les organitzacions turístiques.

També pretén fomentar i fer més senzilla la col·laboració entre les diverses ciutats i municipis que componen un territori i, de la mateixa manera, traçar una estratègia comuna alineada amb l'estratègia turística nacional, a més de la transformació digital de la ciutadania i el turista.

Àmbits d'actuació

El projecte pilot treballa en cinc àmbits d'actuació: gestió de la qualitat mediambiental; residus; gestió del pàrquing de mobilitat reduïda i de places de vehicles elèctrics; control d'aforament de vehicles en la ciutat esportiva, i afluència de turistes.

Així, per mitjà del pilot que s'ha dut a terme de gestió mediambiental s'ha instal·lat una estació meteorològica de control de qualitat mediambiental a la Ciutat Esportiva Camilo Cano, per a garantir la qualitat mediambiental dels serveis de la Nucia i així conéixer si les condicions mediambientals són òptimes per a la pràctica de l'esport.

Pel que fa a la gestió de residus, s'han instal·lat sensors volumètrics d'ompliment als voltants de la Ciutat Esportiva Camilo Cano i al nucli històric de la Nucia, per a comprovar si el servei de recollida de residus és eficient en les zones clau relacionades amb el turisme cultural i esportiu.

A més, s'han sensoritzat i monitorat 86 places de pàrquing de mobilitat reduïda i 16 de recàrrega de vehicles elèctrics, amb l'objectiu de donar un servei afegit a turistes i residents i facilitar informació útil a l'Ajuntament sobre estadístiques d'ús, ocupació o rotacions.

També s'ha instal·lat un control d'aforament de vehicles que informa de les places lliures i ocupades a la Ciutat Esportiva, amb l'objectiu de proporcionar informació útil per a establir alarmes i avisos.

Finalment, el projecte treballa també en l'ús d'eines d'anàlisi de dades, o big data, per a realitzar un estudi d'afluència a la Nucia i comparar-lo amb diverses dates triades de manera disgregada per a comprovar el comportament turístic d'un esdeveniment concret. L'esdeveniment triat per a fer la primera anàlisi ha sigut la Costa Blanca Cup, que va tindre lloc del 4 al 10 de juliol a la localitat.