Notícies

Ves enrere Cultura i l'Acadèmia de Cinema d'Espanya prossegueixen els 'Diàlegs berlanguians' en la Filmoteca de València

Cultura i l'Acadèmia de Cinema d'Espanya prossegueixen els 'Diàlegs berlanguians' en la Filmoteca de València

  • El protagonista d'aquesta quarta sessió és Javier Fesser, que presentarà 'Novio a la vista' de Berlanga i la seua pel·lícula 'Historias lamentables'
  • L'objectiu del cicle és rastrejar l'herència de Luis García Berlanga al cinema espanyol actual de la mà de cineastes contemporanis

 


 

La Filmoteca de València i l'Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques d'Espanya presenten la quarta entrega del cicle 'Diàlegs berlanguians', que pretén rastrejar l'herència del mestre al cinema espanyol actual de la mà de cineastes contemporanis.

El protagonista de la tercera sessió de 'Diàlegs berlanguians' és Javier Fesser. El dijous 17 de febrer, a les 18 hores, el director madrileny presentarà la projecció, en sessió única, de 'Novio a la vista' (1954) de Luis G. Berlanga, i parlarà de la influència del cineasta valencià en la seua obra. En l'emissió següent, a les 20 hores, Javier Fesser presentarà la projecció, també en sessió única, d''Historias lamentables' (2020), el seu últim llargmetratge.

'Diàlegs berlanguians' s'emmarca dins de les activitats commemoratives del centenari del naixement a València de Luis García Berlanga, organitzades per la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, a través de l'Institut Valencià de Cultura, i l'Acadèmia de Cinema d'Espanya, en col·laboració amb Visit València de l'Ajuntament de València i la Diputació de València.

'Diàlegs berlanguians' està organitzat per la Filmoteca de l'IVC, conjuntament amb l'Acadèmia de Cinema d'Espanya. Fins a la primavera de 2022, cineastes espanyols presentaran en la Filmoteca de València una de les seues pel·lícules i una signada per Berlanga, per a establir un diàleg entre ambdues històries.

Una comèdia rodada a Benicàssim

Ambientada en l'Espanya de 1918, 'Novio a la vista' és una comèdia d'època i amors estiuencs la sàtira dels quals era perfectament transferible a la societat espanyola de 1950: Loli és una adolescent a qui la mare la porta a la platja de Lindamar amb el secret propòsit que trobe un nuvi convenient, concretament un prometedor enginyer que sempre ha estiuejat amb ells al mateix lloc. Però Loli està enamorada d'Enrique, un jove que ha de passar l'estiu preparant els exàmens de setembre.

Després de l'èxit de 'Benvingut, Mister Marshall!' (1953), el productor Benito Perojo va encarregar a Berlanga i Juan Antonio Bardem una adaptació de la sarsuela 'Bohemios'. Així ho van fer, però a Perojo el resultat no el va convéncer, per la qual cosa el jove director valencià es va oferir per a dirigir algun dels guions que el productor havia adquirit; ràpidament es va decidir per un del comediògraf Edgar Neville. Berlanga el va reescriure amb la col·laboració de José Luis Colina i Bardem.

El director valencià va substituir la seua localització a la serra madrilenya per la de la platja de Benicàssim, el seu primer rodatge en terres valencianes.

'Novio a la vista' es va estrenar sense massa èxit el febrer de 1954, amb Josette Arno com a protagonista, un paper que Berlanga va intentar donar-li a una jove Brigitte Bardot, però Perojo la va rebutjar perquè la francesa tenia un altre rodatge i era una actriu desconeguda de 19 anys. Dos anys després, Bardot es va convertir en una estrela internacional.

Una comèdia coral

'Historias lamentables' de Javier Fesser és una comèdia coral d'humor absurd, protagonitzada per Chani Martín, Laura Gómez-Lacueva, Alberto Castrillo Ferrer, Pol López, Matías Janick i Miguel Lago Casal.

Els quatre protagonistes d'aquesta comèdia formada per còmiques històries interconnectades demostren que res és tan divertit com la desgràcia aliena: Ramón és un jove apocat a punt d'heretar l'imperi alçat pel seu rigorós pare; Bermejo és un estiuejant malaltís de l'ordre i enemic de la improvisació; Ayoub és un africà sense papers que persegueix els seus somnis acompanyat per una dona que sembla haver perdut els seus, i Alipio és un xicotet empresari sumit en la ludopatia i la desesperació.

Presentada en el Festival de Màlaga fora de concurs, la pel·lícula va obtindre tres nominacions als Premis Goya de 2021: millor guió original (Claro García i Javier Fesser), millor actor revelació (Matías Janick) i millors efectes especials (Raúl Romanillos i Míriam Piquer).